Sunday, 19 May 2019

Adat Perkahwinan Kaum Minoriti (Iban, Sikhism, Telugu)

TUJUAN KAMI MEMILIH TAJUK 

Tujuan kami memilih tajuk "Adat Perkahwinan Kaum Minoriti" adalah kerana kaum-kaum ini merupakan antara kaum minoriti yang terdapat di Malaysia. Kami berpendapat bahawa penduduk di Malaysia kurang mengetahui tentang adat perkahwinan yang dipilih kami. Sekarang, kaum Iban dengan jumlah sebanyak 858,989 iaitu 50% daripada jumlah penduduk Sarawak. Kaum Iban merupakan kumpulan etnik yang terbesar di Sarawak dan kaum ketiga terbesar di Malaysia selepas kaum Melayu dan Cina. 

Masyarakat orang India Malaysia pula merangkumi 7.2% daripada penduduk Malaysia yang terdiri daripada orang Tamil yang merupakan orang India terbesar di Malaysia, orang Malayali, Punjabi, Telugu dan lain-lain. Secara Kesuluruhannya, kami ingin menerangkan mengenai adat perkahwinan dan keunikan kaum Iban, Sikhism dan Telugu.



ADAT PERKAHWINAN KAUM IBAN


Pengenalan


Pada majlis perkahwinan kaum Iban, pelbagai persiapan akan dibuat untuk majlis perkahwinan yang bakal tiba. Bagi pihak keluarga lelaki mereka akan menyediakan perbelanjaan serta barang yang harus diberikan kepada keluarga perempuan. Keluarga perempuan juga membuat pelbagai persiapan termasuk memburu binatang untuk disembelih pada hari perkahwinan. Untuk mengundang tetamu, kedua-dua pihak melantik wakil masing-masing untuk menguruskan jemputan kahwin. 


Wakil itu membawa beberapa utas tali bersimpul yang menunjukkan berapa hari lagi perkahwinan dilangsungkan. Sekiranya tali itu mempunyai lima simpulan, bermakna perkahwinan itu akan berlangsung dalam masa lima hari lagi. Wakil khas akan meninggalkan tali bersimpul itu kepada tuai rumah atau ketua rumah panjang yang bertanggungjawab membuka simpulan tali itu setiap hari.

Merisik

Pihak keluarga lelaki akan membawa rombongan yang tidak kurang daripada 5 – 20 orang yang terdiri daripada orang-orang tua di dalam keluarga lelaki. Pada masa ini, syarat-syarat perkahwinan akan ditentukan serta diperjelaskan secara terperinci. Ini termasuklah soal mas kahwin serta lain-lain perkara yang berkaitan. Jika kata sepakat sudah diambil, bapa pihak lelaki akan menanggalkan lapit atau ikan pinggang perak atau sebilah pedang sebagai tanda pertunangan telah dipersetujui oleh pihak lelaki.


Bertunang

Setelah perundingan selesai dibuat, barulah ikatan pertunangan itu dijalankan. Keluarga pengantin akan datang untuk menguruskan ikatan pertunangan itu. Mulai dari hari itu, lelaki dan perempuan akan ditanda dengan ikatan pertunangan yang sah. Selepas ikatan pertunangan itu diikat, perempuan yang telah ditunangkan tidak dibenarkan menerima kunjungan lelaki lain selain daripada tunang dan ahli keluarganya sahaja. Jika tidak, perempuan itu akan dianggap mencemari ikatan pertunangan yang baru diikat itu. Semasa pertunangan itu,kedua-dua pasangan haruslah sentiasa memakai cincin pertunangan untuk menandakan kedua-dua pasangan tersebut sudah mempunyai ikatan yang sah.







Majlis Perkahwinan

Sekiranya perkahwinan itu berlangsung pada pada siang hari selepas makan tengah hari barulah kedua-dua keluarga akan bercerita tentang latar keluarga masing-masing. Namun jika perkahwinan diadakan pada waktu malam, upacara tersebut akan diadakan pada tengah malam. Sebelum perbincangan diadakan. Tuai rumah akan menghidangkan air iaitu air 'TUAK' kepada para tetamu yang hadir.

Setelah hubungkait diketahui,barulah denda dikenakan kepada mereka. Selapas itu,barulah ibu bapa pengantin perempuan meminta pemberian. Terdapat nilai hantaran yang telah ditetapkan dalam masyarakat Iban,misalnya bayaran memecah tangga iaitu sebilah beliung, bayaran membuka pintu adalah sebilang lembing,bayaran membuka kelambu adalah sebilah pedang dan pemberian kecil oleh pihak lain. Pihak lelaki juga akan meminta bayaran basuh kaki iaitu sebuah tempayang,tempat menggantung gong,penolak haluan iaitu sebatang sumpit dan kajang perahu iaitu sepasang kain pua kumbu.

Setelah selesai pemberian,mereka akan berbincang tentang pemberian yang akan diberikan jika berlaku penceraian. Biasanya,jika berlaku penceraian bermula daripada pihak lelaki,pihak lelaki harus membuat bayaran semula untuk barangan pemberian yang diterimanya dahulu beserta wang tambahan dengan nilai yang ditetapkan. 

Seterusnya acara membelah pinang akan dilakukan. Pinang tersebut akan dibelah kepada beberapa  bahagian dan akan dimasukkan ke dalam bakul dan ditutupi pua kumbu. Buah pinang tersebut menandakan beberapa orang anak yang akan diperolehi oleh pasangan pengantin tersebut.

Akhir sekali,beberapa orang tua akan membaca doa dengan menggunakan ayam untuk membiau mereka berdua dan meminta agar dewa memberkati pengantin tersebut.  Ayam yang telah diikat kakinya akan dilepaskan dan mantera pun dibaca. Ayam tersebut akan disembelih dan darahnya akan disimbah kepada pengantin. Istiadat ini diakhiri dengan jamuan makanan.











ADAT PERKAHWINAN AGAMA SIKH



Pengenalan

Sikhisme (juga dikenali sebagai agama Sikh / Sikkhi) adalah sebuah agama monoteistik yang diasaskan mengikut ajaran Guru Nanak Dev Ji dan sembilan orang guru lain di PunjabIndia pada abad ke-15. Agama Sikhisme adalah agama kelima terbesar di dunia, dengan lebih daripada 23.5 juta penganut.





Image result for 10 sikh gurus




Sikhisme berasal daripada perkataan Sikh, yang datang daripada kata dasar śiṣya dalam bahasa Sanskrit, yang bermakna "murid" atau "pelajar". Kepercayaan utama orang Sikh adalah keyakinan dalam Waheguru - yang digambarkan menggunakan simbol suci ēk ōaṅgkār, iaitu Tuhan Universal. Sikhisme menggalakkan meditasi yang berdisiplin di bawah nama dan mesej Tuhan, untuk memperoleh keselamatan. Agama ini juga menggambarkan Tuhan melalui konsep yang tidak mengandungi antropomofisme (pemberian sifat manusia kepada dewa-dewa). 

Penganut agama Sikh dikehendaki mengikuti pengajaran sepuluh orang guru Sikh, bersama dengan kitab suci yang bernama Guru Granth Sahib, penggubalan penulisan enam daripada sepuluh guru Sikh tersebut dan mengandungi karya-karya yang ditulis oleh orang dari pelbagai latar belakang socio-ekonomik dan agama. Teks dalam Guru Granth Sahib telah didekri dan ditulis oleh Guru Gobind Singh, guru yang kesepuluh, sebagai guru Khalsa Panth yang terakhir. Sri Guru Granth Sahib yang pertama yang telah ditulis oleh Guru Gobind Singh masih wujud di India sehingga masa kini. 

Pengasas agama ini ialah Guru Nanak Dev Ji. Selepas beliau meninggal dunia, penggantinya juga diberi pangkat Guru. Sebanyak sepuluh Guru telah mengambil alih tempat beliau dan secara perlahan-lahan. Rangkaian ini berakhir pada tahun 1708 selepas kemangkatan Guru Gobind Singh Ji yang tidak meninggalkan pengganti manusia tetapi meninggalkan satu himpunan skrip suci yang dipanggil Adi Granth. Skrip ini kemudian diberi nama Guru Granth Sahib. Guru Gobind Singh Ji juga telah menubuhkan sebuah persatuan "Persaudaraan Khalsa Sikh" dan memulakan pemakaian seragam untuk lelaki dan perempuan Sikh yang taat kepada agamanya yang diberi gelaran "Lima K". 



                 
                    Related image



Adat istiadat bermula sejak kelahiran sehinggalah kemangkatan penganut Sikh. Pemberian hadiah merupakan amalan biasa untuk menyambut kelahiran bayi. Pemberian nama merupakan upacara penting dan ia dikenali sebagai Naamkaran. Disini bayi yang baru lahir itu akan diberikan nama selepas Granthi membaca Ardaas. Kemudian kitab mereka Sri Guru Granth Sahib akan dibuka secara rambang. Bayi itu akan dinamakan mengikut huruf pertama dalam muka surat itu. 

Nama akhir untuk penganut Sikh adalah sama dan berbeza hanya mengikut jantina iaitu Singh bagi lelaki, manakala perempuan dipanggil Kaur. Singh bermaksud "Singa" dan Kaur pula bermaksud "Puteri". Bagi seorang Sikh, perkahwinan adalah suci dan mereka percaya pada sistem monogami. Dalam agama Sikh, perkahwinan atau anand karaj dianggap suci. Perkahwinan antara individu yang mempunyai hubungan kekeluargaan atau endogami dilarang atau tidak digalakkan. 

Masyarakat Sikh mengamalkan bentuk pemilihan pasangan eksogami, iaitu memilih pasangan hidup daripada kelompok yang luar daripadanya, bukan daripada mereka yang ada ikatan persaudaraan. Cara ini dapat meluaskan pengaruh keluarga dan menggalakkan perkembangan budaya. Ringkasnya, keluarga dan kaum kerabat memberi perhatian yang berat dalam menentukan kemasukan ahli baru ke dalam keluarga mereka. Seseorang Sikh yang menjadi ahli kaum Khalsa perlu berkahwin dengan Khalsa juga. Jika pengantin perempuan belum lagi memohon amrit (air suci) untuk menjadi ahli kaum Khalsa manakala pasangannya Khalsa, maka dia perlu memohon amrit untuk menjadi ahli kaum Khalsa.

Roka dan Thaka 
Roka dan Thaka, dua daripada ritual pra-perkahwinan yang paling penting, adalah sisi yang sama dengan duit syiling yang sama yang meraikan penglibatan ibu bapa dan sokongan sepenuh hati mereka. Bapak pengantin perempuan itu melawat tempat pengantin lelaki dan menyatakan kelulusan dan penghargaannya dengan menggunakan tilak pada dahi pengantin lelaki dan menyajikannya dengan hadiah gula-gula, pakaian dan lain-lain. Ritual yang sama diamalkan oleh ibu bapa pengantin lelaki untuk pengantin perempuan. Roka / Thaka boleh berlaku sama ada pada hari atau beberapa hari sebelum majlis pertunangan.

Mangni/Sagai
Upacara ini menandakan penglibatan rasmi antara pasangan itu. Ini sering menjadi majlis besar dan mendahului pernikahan dengan sekurang-kurangnya beberapa bulan. Keluarga dan rakan-rakan berkumpul dari kedua-dua pengantin dan pihak pengantin lelaki. Pengantin perempuan diberi makan nasi dan susu rebus oleh keluarga pengantin lelaki. Di tengah suasana sambutan pasangan bertukar cincin. Upacara sagai membuat perlawanan itu menjadi rasmi.
Keluarga pengantin itu mempersembahkan pengantin lelaki dengan Kara, bangsawan keluli mandatori yang perlu dipakai laki-laki Sikh dan Kripan, pisau kecil yang merupakan peringatan warisan heroik Sikh. Selendang merah diletakkan pada bahu pengantin lelaki, di lehernya dan beberapa tarikh kering diletakkan pada tangan pengantin lelaki. Mengikut arahan Granthi, datuk pengantin perempuan memakan tarikh kepada pengantin lelaki. Setelah urusan rasmi berakhir, semua tetamu dihidangkan dengan makanan dan minuman.

Akhand Paath 
Secara umumnya, hujung minggu sebelum tarikh Anand Karaj diperbetulkan, pembaca dari keluarga duduk di rumah atau di gurudwara untuk membaca seluruh Guru Granth Sahib dalam masa 48 jam. Pembaca bukan pembantu membantu pembaca dengan memberi mereka makanan. Kedua-dua pengantin lelaki dan keluarga pengantin lelaki memegang upacara ini secara berasingan. Acara ini bertujuan untuk menjelaskan kepada pengantin perempuan dan pengantin pentingnya agama dan ajaran dari Guru Granth Sahib yang menggariskan cara hidup yang saleh.

Kirtan
Kirtan adalah persembahan muzik agama. Sebelum Anand Karaj, para Sikh menganggapnya sebagai petanda yang baik untuk mengadakan sekurang-kurangnya satu prestasi Kirtan di kediaman mereka. Musisi yang berpengalaman, yang dikenali sebagai Raagis, dikaitkan dengan gurudwara tempatan menyanyi 'Gurbani' disertai dengan tabla dan harmonium.

Karah Prasad dan Langar
Prasad yang manis dibuat oleh ahli keluarga di gurudwara dengan semolina, tepung, ghee dan kacang. Selepas solat selesai, Prasad diedarkan di kalangan para hadirin. Para hadirin juga memakan makanan ala masyarakat di gurudwara yang dikenali sebagai Langar.

Shagan
Keluarga pengantin perempuan menghantar hadiah keluarga pengantin lelaki sebelum majlis perkahwinan. Hadiah-hadiah ini dibentangkan dalam dulang yang indah dihiasi dan dibawa oleh saudara-saudara pengantin ke rumah pengantin lelaki. Secara umumnya, gula-gula, buah-buahan, buah-buahan kering, pakaian dan kelapa dimasukkan ke dalam Shagan.

Chunni Chadana
Beberapa hari sebelum Anand Karaj, saudara perempuan pengantin lelaki melawat tempat pengantin perempuan itu membawa pakaian yang dia pakai pada hari pernikahannya, termasuk perhiasan, aksesori, alat solek dll. Ibu pengantin lelaki menutup kepala pengantin dengan jilbab atau chunni yang dikuduskan. Ini menandakan bahawa dia telah menerima pengantin perempuan itu menjadi sebahagian daripada keluarganya.

Maiya
Ini merujuk kepada upacara pembersihan. Pengantin perempuan dibuat untuk duduk di atas bangku dan minyak digunakan untuk rambut mereka sementara paste kunyit digunakan pada tubuh mereka. Kain merah dipegang di atas kepala mereka dengan saudara perempuan yang memegang setiap sudut. Tetamu perempuan tetap menyanyikan lagu perkahwinan tradisional. Upacara ini berlaku pada mana-mana lima hari sebelum perkahwinan.

Warna
Ritisan Warna dilakukan pada pengantin perempuan dan pengantin lelaki oleh berbagai anggota keluarga pada hari sebelum pernikahan. Sebarang nota mata wang melambai di sekitar kepala pengantin / pengantin lelaki mengikut arah jam dan wang itu kemudian diberikan kepada amal. Ini dilakukan untuk membuang sebarang tenaga jahat di sekeliling bakal pasangan.

Vatnaa
Adunan dibuat daripada kunyit, barli dan mustard oleh wanita rumah. Pengantin perempuan dibuat untuk duduk di bangku rendah dan wanita berkahwin keluarga mengurapi mereka dengan tampal khusus yang disediakan. Lagu-lagu perkahwinan dinyanyikan untuk majlis itu dan ada rasa bersenang-senang umum.

Mehendi
Upacara mehendi dipraktikkan dua atau tiga hari sebelum perkahwinan. Pasta hyenna digunakan untuk tangan dan kaki pengantin dalam corak yang cantik. Para wanita dari keluarga berkumpul untuk majlis ini dan mempunyai reka bentuk henna digunakan untuk tangan mereka juga. Terdapat banyak keseronokan dan perayaan, dengan menyanyikan lagu perkahwinan tradisional.

Chooda dan Kalire
Bapa saudara ibu mempelai hadiah Chooda, satu set 21 gelang merah dan putih. Sebelum upacara itu, bangsawan ini harus dikuduskan dengan membasuh mereka dengan 'curd' dan 'rosewater'. Setelah pengantin perempuan memakai gelang, mereka ditutupi selendang sutra sehingga dia tidak dapat melihatnya.
Selepas majlis chooda, saudara-saudara pengantin datang kepadanya dan mengikat hiasan logam berbentuk payung yang disebut Kalire untuk bangles dan menawarkan berkat mereka. Semua rakan-rakan dan saudara-saudara pengantin perempuan yang belum berkahwin sedang berbaris dan dia bergerak Kalire ke atas setiap kepala gadis. Adalah dipercayai bahawa pada siapa sahaja kepala Kalire jatuh, dia akan menjadi yang akan berkahwin.



                                              Image result for choora and kalire images

                                                                Chooda 



                                                 Image result for choora and kalire images
                                              Kalire



Pakaian Perkahwinan

Pengantin lelaki Sikh tradisional lebih suka memakai Kurta, umumnya warna putih, di mana mereka tidak mempunyai mantel atau mantel panjang. Achkan sering dibuat daripada kain premium seperti sutera atau brokat. Pada masa kini, pengantin lelaki juga memakai Sherwanis di atas kurta dan bukannya tradisional. The Achkan atau Sherwani sangat dihiasi dengan kerja thread, beadwork dan bahkan dengan permata batu berharga kadang-kadang. 
Dia berpasangan sama ada Achkan atau Sherwani dengan Churidar Pajama. Pengantin lelaki juga memakai 'Mojri' tradisional sebagai sebahagian daripada pakaian perkahwinannya yang merupakan selipar yang dihiasi. Pengantin lelaki dikehendaki untuk memakai janggut sebagai simbol kepatuhan kepada kepercayaan Sikh dan dia sepatutnya memakai serban di kepalanya, biasanya kain merah jambu.
Pengantin perempuan Sikh yang tipikal suka memakai set salwar kameez yang sangat berhias dan cantik. Merah adalah warna yang paling disukai, walaupun kebanyakan warna dalam keluarga warna itu dianggap sesuai. Dia terpaksa menutup kepala dengan dupatta Salwar-Kameez. Kini, Lehengas juga disukai sebagai pakaian pengantin oleh pengantin Sikh. Dia memakai banyak perhiasan tradisional juga, bermula dari kalung, anting-anting, bangle, hingga mangtika, panja dan payal.

Sehra Bandi
Pada hari pernikahan, sebelum pesta pernikahan berangkat dari rumah pengantin lelaki, serban itu diikat di dekat kepala pengantin lelaki oleh ayahnya. Dia diserahkan pedang palsu oleh bapanya yang harus dibawa semasa upacara perkahwinan. Saudara saudara pengantin kemudian mengikat Sehra, tirai yang diperbuat dari reben atau bunga emas atau bahkan tali mutiara, di sekitar serban dan menutupi wajah pengantin lelaki.

Soorma dan Kalgi
Adik ipar pengantin lelaki memakai titik hitam kohl atau surma di sisi dahinya untuk menangkis sebarang tenaga negatif dari pengantin lelaki. Saudara saudara lelaki itu kemudian mengikat satu barang kemas pada serbannya dan berdiri di antara dia dan pintu. Dia menuntut hadiah sebagai pertukaran untuk membiarkan dia pergi ke perkahwinan. Pengantin lelaki perlu membentangkannya dengan hadiah sebelum dia boleh pergi untuk tempat perkahwinan.

Baraat 
Pada masa ini, pengantin lelaki mengambil kereta untuk sebahagian besar perjalanan dan sebelum memasuki tempat perkahwinan menaiki kuda, yang dihiasi dengan reben emas dan hiasan lain. Saudara-mara dan sahabat pengantin lelaki mengiringi dia ke tempat perkahwinan. Tarian Muzik dan Bhangra adalah sebahagian daripada Baraat. Secara umumnya, sebuah band disewa untuk menyediakan muzik yang menari Baraatis.

Milni

Baraat dialu-alukan di pintu gerbang tempat perkahwinan, yang secara tradisinya adalah Gurudwara, oleh pihak pengantin perempuan. Mereka dialu-alukan oleh pihak pengantin perempuan yang menyanyikan pujian dan mengucapkan keyakinan mereka terhadap kerja Tuhan. Kebanyakan lelaki mengambil bahagian dalam acara Milni yang dimediasi oleh seorang imam. Memandangkan setiap ahli baraat diperkenalkan, pihak pengantin mempersembahkan mereka sebagai gundukan dan pelukan hangat.

Anand Karaj

Anand Karaj secara harfiah bermaksud 'Union Blissful'. Majlis berlangsung di dewan sembahyang Gurudwara pada siang hari atau pada waktu petang. Guru Granth Sahib diletakkan di tempat yang terkenal dan upacara perkahwinan dirancang di sekelilingnya. Pengantin perempuan dan pengantin lelaki duduk bersebelahan - pengantin perempuan di sisi kiri pengantin lelaki, menghadap Guru Granth Sahib. Upacara bermula dengan pasangan dan ibu bapa mereka berdiri untuk menawarkan Ardaas ke 'Waheguru', selepas itu menyanyi Shabads atau himne dilakukan. 

Perkahwinan itu boleh dilakukan oleh Sikh Amritdhari yang merupakan seseorang yang telah menjalani Inisiasi Amrit dalam Sikh. Dia menjelaskan kepada pasangan itu pentingnya perkahwinan, tugas-tugas yang perlu dilakukan dalam hubungan suci, dan gagasan umum untuk memimpin kehidupan yang saleh menurut ajaran Sikh. Pasangan itu kemudian menjatuhkan diri sebelum Guru Granth Sahib. Bapak pengantin perempuan itu memakai selendang berwarna safron pada bahu pengantin laki-laki dan ujung yang sama pada tangan anak perempuannya. Oleh itu, mereka bergabung dan bersedia untuk mengambil Lavaas atau janji perkahwinan.












Lavaan Pheras

Orang yang menjalankan perkahwinan itu membaca empat Lavaa atau stanza dari Guru Granth Sahib. Selepas dia selesai membaca stanza pertama, pasangan itu bangkit dari tempat duduk mereka dan perlahan-lahan berjalan di sekitar Guru Granth Sahib dalam arah jam, dengan pengantin lelaki yang memimpin pengantin perempuan. Setelah selesai pusingan mereka kembali ke kedudukan mereka tetapi tetap berdiri untuk tiga nyanyian yang lain. Proses circumambulation diulang tiga kali lebih banyak selepas setiap Lavaa. The raagis menyanyi Lavaas di latar belakang sementara pasangan melakukan Pheras.


Anand Sahib

Selepas selesai Lavan Pheras, raagis menyanyikan pujian Anand Sahib. Sebuah Ardaas ditawarkan sebagai petunjuk bahawa upacara pernikahan kini selesai. Sebuah Hymn rawak dari Guru Granth Sahib dipilih untuk dibacakan manakala Khatah Prasad diedarkan di kalangan semua peserta.



Makanan Tengah Hari Perkahwinan 

Pada akhir majlis perkahwinan, para tetamu dan para hadirin disajikan makan tengah hari vegetarian yang lazat di dewan jemaah Gurudwara. Selepas itu, upacara yang dipanggil Roti berlaku, yang menandakan hidangan pertama pengantin sebagai seorang wanita yang sudah berkahwin. Perundangannya menutup piring dengan kain dan membentangkannya kepada pengantin bersama dengan hadiah tunai. Pengantin perempuan berkongsi makanan ini dengan pengantin lelaki.



Sadaa Suhagan

Pengantin wanita menukar pakaian perkahwinannya dan berpakaian dalam pakaian dan perhiasan yang dibekalkan kepadanya oleh pihak pengantin lelaki. Para penatua keluarga memberkati pengantin dengan hadiah wang tunai dan hasrat Sada Suhagan, artinya pengantin perempuan akan beruntung tidak pernah mengalami janda.


Doli and Vidaai 

Pengantin perempuan itu bersiap untuk meninggalkan rumah orang induknya. Doli merujuk kepada palanquin kayu yang digunakan untuk membawa wanita pada zaman dahulu. Hari ini, ia adalah simbol pemergian pengantin perempuan dari rumah ayahnya. Pengantin perempuan itu membuang butiran beras di atas bahunya dan ke tangan ibunya yang terulur, dengan itu ingin kemakmuran abadi induknya. Dia masuk ke sebuah kereta yang dihiasi indah dengan suaminya dan memandu pulang ke rumah barunya.



Menyambut Pengantin Baru

Pengantin perempuan umumnya menerima sambutan hangat apabila dia sampai ke rumah pengantin lelaki. Dia disiram dengan bunga dan makanan manis. Saudara-mara dan jiran datang untuk bertemu dengan pengantin baru dan menawarkan berkat-berkatnya.



Penerimaan Tetamu

Pesta penerimaan besar dihoskan oleh pihak pengantin lelaki untuk menghormati pasangan yang baru berkahwin. Keluarga dan teman-teman dijemput untuk menikmati hidangan mewah bersama dengan banyak peluang untuk berseronok menyanyi dan menari.





ADAT PERKAHWINAN TELUGU 

Pengenalan

Masyarakat India merupakan etnik ketiga terbesar di Malaysia dan juga salah satu kaum yang telah menyumbang ke arah pembentukan sebuah masyarakat majmuk di negara kita. Seperti masyarakat lain, masyarakat India juga mempunyai pelbagai suku kaum iaitu Tamil, Malayalam, Telugu dan lain lain. Salah satu ciri khas budaya Telugu adalah bahawa pengantin perempuan atau isteri diberi kepentingan sepenuhnya dalam masyarakat.

Merisik

Dalam peringkat ini, beberapa aspek perlu diberi tumpuan seperti faktor etnik. Contohnya, keturunan etnik, kasta (taraf kedudukan) dan kepercayaan agama. Selain itu, faktor-faktor lain seperti status ekonomi dan status sosial merangkumi aspek seperti umur, tahap pendidikan, jenis pekerjaan, etika dan moral, rupa paras dan latar belakang keluarga juga turut diambil kira.

Kunjungan Ke Rumah Bakal Pengantin Perempuan

Bakal pengantin lelaki akan mengunjungi bakal pengantin perempuan untuk melihat sendiri paras rupa dan perwatakan calon isterinya. Seterusnya ialah mengkaji keserasian  antara kedua-dua bakal pengantin.  Adat penyesuaian bakal pengantin dikenali sebagai Thirumanam Poruttam Paartal dijalankan terlebih dahulu.  Terdapat beberapa Thirumanam poruttam paartal iaitu :

  •      Gana Porutham – bermaksud pasangan perlu dipadankan mengikut kesesuaian perangai (rohani dan keserasian mental). Terdapat 3 jenis ganam Deva, Manusha, Rakshasa. Deva Ganam bermaksud orang yang penyayang, baik hati, watak yang baik. Manusha Ganam bermaksud orang yang akan memaparkan kualiti yang baik dan buruk. Rakshasa Ganam bermaksud orang yang kurang ajar, agresif dan kasar

  •      Mahendra Porutham - Ia mewakili kekayaan, anak-anak, panjang umur dan kesejahteraan..

  • ·    Yoni Porutham - Ia bermaksud keserasian dalam perkara seks. Jika ia tidak baik, maka perkahwinan itu tidak boleh dilakukan.
  •  
  • ·       Rasi Porutham - Ini adalah mengenai keserasian tanda-tanda zodiak. Ia mengenai keserasian mental pasangan. Ia mewakili perpaduan pasangan, pertikaian dan keredaan suami isteri, masalah dari segi kanak-kanak.
  •  
  • ·       Rajju Porutham - Ia adalah faktor yang paling penting yang perlu dipertimbangkan. Ia menceritakan tentang panjang umur suami. Rajju mewakili sutra mangal diikat dan menandakan bala mangalya atau kekuatan. Rajju dosham berlaku apabila bintang kelahiran daripada lelaki dan wanita itu menunjukkan Rajju. Rajju yang sama perlu berbeza bagi kedua-dua lelaki dan wanita.
  •  
  • ·       Rasi Athipathi Porutham - Ia merujuk kepada bintang kelahiran dengan tuan-tuan mereka dalam lelaki dan wanita horoskop, yang perlu dalam persahabatan antara satu sama lain untuk serasi yang baik. Jika mereka tidak berada dalam persahabatan, perkahwinan itu tidak akan bertahan. Tetapi jika mereka bintang kelahiran bersesuaian perkahwinan itu akan berlangsung sepanjang hayat.
  •  
  • ·       Stree Dheerkha Porutham - Ia menceritakan tentang jangka hayat wanita dan juga mengatakan sama ada dia akan mati sebelum suaminya di usia tua. Ada yang mengatakan ia menunjukkan kemakmuran dan kesejahteraan pasangan perkahwinan selepas perkahwinan.
  •  
  • ·       Vasiya Porutham - Ia menceritakan tentang tarikan dan penyesuaian antara pasangan itu. Tidak akan saling mencintai dan pelarasan antara pekongsi dengan perangai yang tidak dapat dipisahkan.
  •  
  • ·       Vedha Porutham - Vedha bermakna penderitaan. Ia menceritakan tentang kekurangan kasih sayang antara pasangan itu. Oleh itu, apabila bintang kelahiran daripada lelaki dan wanita adalah Vedha atau menentang antara satu sama lain, maka horoskop tidak sepadan dengan baik. Jika ada persetujuan antara kedua-dua, maka wujud semua kesengsaraan dalam kehidupan berkahwin.
  •  

Ikat Janji – Niccayam

Dilakukan selepas mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak. Bakal pengantin lelaki dan keluarga akan datang ke rumah pihak perempuan dalam jumlah bilangan yang ganjil dengan membawa beberapa barangan seperti kelapa, sirih pinang, bunga-bungaan, buah-buahan, cendana dan kumkum untuk diberikan kepada wakil perempuan.Bakal pengantin lelaki seterusnya akan melafazkan ikat janji (mantra) bagi menyatakan persetujuan untuk mengahwini bakal pengantin perempuan. Seterusnya perkahwinan tersebut akan diumumkan kepada orang ramai. Sebagai tanda ikatan, kedua-dua pengantin akan menukar sirih pinang.




                                                                                      


                                                              Daun Sirih Pinang


Adat Parisam

Adat parisam terbahagi kepada dua iaitu parisam biasa atau udan parisam

 Parisam biasa adalah pemberian hadiah yang dijalankan lebih awal daripada hari perkahwinan.
 Udan Parisa adalah pemberian hadiah yang dilakukan pada hari yang sama di sebelah pagi sebelum perkahwinan dilangsungkan. Parisam umpama sebuah majlis pertunangan. Adat pemberian parisam akan diadakan pada hari yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Pihak pengantin lelaki akan menyediakan beberapa jenis hantaran dalam jumlah ganjil. Hantaran ini perlu disediakan oleh wanita yang sudah bersuami sahaja dan mereka dipanggil Sumanggali. Parisam akan dibawa ke rumah pengantin perempuan diketuai oleh bakal pengantin lelaki dengan memakai pakaian tradisional telugu. 

Pada masa yang sama alat muzik tradisional seperti naatasawaram dan meelam dimainkan. Pihak perempuan akan menyediakan buyung yang dikenali sebagai puurana kumbum yang diletakkan di ruang tamu. Lampu minyak yang dipanggil sebagai kuttu vilakku diletakkan bersebelahan puurana kumbum sebagai menunjukkan kurniaan tuhan.  Bagi memulakan adat tersebut, upacara sembahyang akan dilakukan terlebih dahulu. Kemudian bapa pengantin perempuan akan membawa parisam yang mengandungi sari dan diberi kepada anaknya. 

Pada masa yang sama pengantin perempuan menulis sesuatu dengan menggunakan kunyit sebagai meminta restu daripada tuhan. Setelah itu barulah pihak lelaki dan jemputan lain boleh melihat puurana kumbu dengan lebih dekat lagi. Pada hari tersebut, bakal pengantin perempuan memakai sari parisam dan dipimpin keluar oleh seorang lelaki yang dipanggil sebagai adik atau abang lelaki sebelah ibu(thai mama)  ke ruang tamu. Pada masa ini beberapa orang saudara-mara boleh mengalungkan kalungan bunga pada bakal pengantin perempuan. Ini dikenali sebagai orrai-maalai atau kalungan tunggal.

Kad Jemputan 
Kad jemputan memainkan peranan yang penting dalam perkahwinan masyarakat India . Kad jemputan ini dibuat berdasarkan tulisan telugu .Sekiranya terdapat kesilapan, bermakna perkahwinan tidak dapat dijalankan dengan lancar. Kad jemputan yang telah dicetak disapu dengan serbuk kunyit cair sebagai lambang keharmonian. Beberapa keping kad jemputan dalam bilangan ganjil akan dibawa bersama ke kuil untuk dibawa bersembahyang (arccanai). Kad diletakkan di atas dulang bersama sirih, wang ringgit, kelapa, pinang dan sebagainya sebagai lambang kekayaan. Upacara ini dinamakan sebagai paanam paaku. Kemudian dulang akan dibawa ke rumah pengantin perempuan untuk diberi kepada pengantin lelaki dan begitulah sebaliknya.

Penyediaan Thaali (Thirumaanggalyam)
Merupakan lambang suci perkahwinan yang dikalungkan pada leher pengantin perempuan . Pada thaali itu diikat segumpal benang putih yang disapu dengan kunyit. Terdapat  pelbagai jenis thaali yang digunakan seperti lingath thaali, pottut thaali, tennantthaali dan sebagainya. Adat penyediaan thaali ini dilakukan tujuh atau sembilan hari sebelum hari perkahwinan. Pihak lelaki akan membawa emas, cendana, kumkum, sirih pinang, kelapa dan bayaran untuk pembuat thaali. Ini adalah untuk memastikan tukang thaali mengetahui hari yang sesuai untuk membuat thaali. 

Tiga hari sebelum  perkahwinan, thaali akan diambil dan diletakkan di tempat sembahyang atas suruhan pembuat thaali. Pihak pengantin perempuan adalah dilarang untuk menawar perkhidmatan yang dilakukan oleh pembuat thaali. Selepas itu upacara sembahyang dilakukan dan ini dinamakan sebagai thaalippadaiyal. Secara umumnya thaali tidak diwajibkan diperbuat daripada emas sebelum kahwin. Thaali boleh ditukar kepada emas selepas seminggu setelah perkahwinan berlangsung.

Mukurtha Kaal
Dilakukan lima hari sebelum hari perkahwinan dilangsungkan. Adat mukurtha kaal ini diadakan pada hari yang baik mengikut firasat masyarakat India. Untuk menjalankan adat tersebut sebatang pokok yang masih muda dan lurus akan ditebang untuk dijadikan mukurtta kaal serta lilin ( kuthu villaku ). Menanam sebatang pokok yang lurus dan disapu dengan serbuk kunyit tiga hari sebelum hari perkahwinan dilangsungkan di kedua dua rumah pengantin.

Nalunggu
Upacara pembersihan dan penyucian, Nalungu biasanya dilakukan selama tiga hari sebelum perkahwinan yang sebenarnya. Pengantin perempuan yang dibuat duduk di atas tikar dan dulang pokok disimpan di dekatnya yang mengandungi pes kunyit, kumkum, minyak wangi dan campuran kapur dan kunyit di dalam air (Aarti). Para wanita datang satu demi satu, simpan kumkum di dahi dan angkat kait di kaki, tangan dan pipi. Selepas semua orang selesai, wanita yang lebih tua dalam keluarga menunjukkan Aarti sekitar pengantin perempuan. Pengantin lelaki dan perempuan tidak dibenarkan keluar selama tiga hari sebelum hari perkahwinan.

Kalyanam (PERKAHWINAN)
Upacara perkahwinan dilakukan oleh Pedanda dengan berdoa supaya pengantin hidup bahagia hingga hari tua. Pedanda akan menabur sembilan jenis bijirin setelah selesai acara menyarung cincin. Pengantin lelaki akan mengalungkan thaali yang diperbuat daripada benang yang disapu dengan kunyit dan hujungnya diikat dengan seketul kunyit kepada pengantin perempuan hingga aras dada. Kedua mempelai memberi hormat kepada ibu bapa atau mertua dengan menukar dulang berisi buah-buahan dan menyapu debu suci pada dahi pengantin. 




        


                                   











    

No comments:

Post a Comment